Moniammatillinen työryhmä on päivittänyt vuoden 2024 aikana seksuaaliväkivaltaa kokeneen palveluketjun Pirkanmaan hyvinvointialueelle. Palveluketjun valmistumista juhlittiin perjantaina 13.12.2024 yhdistyksemme Nalkalan toimipisteessä. Palveluketjun tarkoitus on parantaa seksuaaliväkivaltaa kokeneen ja hänen läheistensä avunsaantia sekä selkiyttää ammattilaisten tukityötä Pirkanmaalla.
Palveluketju antaa ammattilaisille konkreettisia välineitä seksuaaliväkivallan tunnistamiseen, asiakkaan kohtaamiseen ja auttamiseen. Ohjeissa on huomioitu sekä alaikäiset että aikuiset, niin akuutit kuin myöhemmin ilmi tulevat tilanteet. Toimintaohjeita annetaan mm. lääkärintutkimuksesta, ilmoitusvelvollisuuksista, psykososiaalisen tuen ja jatkohoidon järjestämisestä sekä mahdollisessa rikos- ja oikeusprosessissa tukemisesta. Ketjussa kuvataan eri toimijoiden välistä työnjakoa ja rohkaistaan ammattilaisia konsultaatioon ja monialaiseen yhteistyöhön. Ohjeiden tarkoitus on varmistaa, että seksuaaliväkivaltaa kokenut ja tämän läheiset saavat oikea-aikaista, asianmukaista ja asiantuntevaa apua tilanteeseensa. Palveluketjuun voi tutustua tarkemmin Pirhan sivuilla.
Yli 30-henkisestä työryhmässä on ollut mukana asiantuntijoita terveydenhuollosta, sosiaalitoimesta, poliisista, asianajotoimistosta sekä kolmannelta sektorilta. Meiltä oli mukana edustajat Välitä! -seksuaaliväkivaltatyöstä, Tyttöjen talolta ja Rikosuhripäivystyksestä. Aikuisten työryhmän puheenjohtaja on toiminut Väkivaltatyön yksikkömme johtaja Satu Hintikka, joka veti myös alkuperäisen vuonna 2015 valmistuneen palveluketjun työryhmätyötä Välitä!-hankkeemme aikana.
Näin työryhmän jäsenet kuvasivat tuntojaan vuoden kestäneen urakan päätteeksi:
– En ole aiemmin ollut mukana tällaisessa päivitystyössä, joten kokemus oli uusi mutta mielenkiintoinen. Vaikka se vei työaikaa, niin opin samalla paljon uusia asioita, erityisesti toisten asiakkaan kanssa toimivien ammattilaisten roolista ja tehtävänkuvista.
– Vaikka olen tehnyt pitkään työtä tämän asiakasryhmän parissa, niin opin silti uutta tässä prosessissa. Antoisinta oli tutustua uusiin ihmisiin ja saada arvokkaita kontakteja, joita voin hyödyntää jatkossa tämän asiakasryhmän kanssa työskennellessä.